......

......

......

......

یادداشت‌های ویراستار متعهد۳

چهارشنبه, ۱۶ تیر ۱۳۹۵، ۰۲:۵۱ ق.ظ

تا حالا به دوگانهٔ کمال و تکامل فکر کردی؟


به نظرتان، آدم‌های کمال‌گرا در عذاب هستند یا آدم‌های تکامل‌گرا؟!


کمال‌ یعنی آخر یه چیزی یا جایی. یعنی تهِ تهش.


تکامل یعنی پیش به سوی کمال؛ آن هم پله‌پله!


کمال‌گراها همان اول می‌خواهند بهترین باشند؛ اگر بهترین نباشند، دائم در عذاب هستند.


تکامل‌گراها قائل به آزمون و خطا هستند. همچنین معتقدند باید تلاش کنند و قدم‌به‌قدم به هدفشان نزدیک شوند.


محمدباقر قنبری نصرآبادی

۲:۳۳ بامداد

۱۶تیر۱۳۹۵

موافقین ۱ مخالفین ۰ ۹۵/۰۴/۱۶
محمدباقر

نظرات  (۴)

۱۶ تیر ۹۵ ، ۰۴:۰۹ رسول لطفی
با سلام خدمت دوست عزیز
متشکر از اینکه به ولاگ ما سر زدی وخوشحال میشم برای تبادل لینک..
به هرحال درمورد متنی که نوشتی:
این طرز معنا کردن کمال گرا وتکامل گرا ؛ شبیه کردن معانی این دو واژه ها به ایده آل گرایی و واقعیت گرایی است..که بنده با مبنای اصول فقه چندی در مورد نحوه تفکر جامعه خود با این ملاک ها سخن گفته ام.
اما به نظر بنده کمال وتکامل دو واژه تضاد هم نیستند..البته کلام شما هم بی وجه نیست چراکه نظر شما در مورد نگاه خاص داشتن به کمال ونگاه خاص داشتن به تکامل است نه تکاملی که از روی شناخت عمیق کمال حاصل شود..
سخنم به درازا کشید در انتهای سخن باید گفت با این وجود هم به نظرم حرفشما خالی از اشکال نیست چراکه کمال گرایی و تکامل گرایی هر کدام به نوبت خود غلط است ودر مسیر زندگی اعتقاد به هر کدام باعث خطا رفتن است..

عیدت مبارک یاعلی

پاسخ:
سلام و عرض ادب
به نکتهٔ دقیقی اشاره کردید. اینکه نگاه خاص اشخاص به این دو واژه چقدر در معنی‌کردن اثرگذار است.

البته من هم باید پیش از نوشتن، مخاطبم را مشخص می‌کردم: برای مخاطب نوعی حرفه‌ای می‌نویسم یا مخاطب عادی.

دربارهٔ تبادل خبرتان می‌کنم.
عید شما هم مبارک.
ممنون :)
بحث کردن سر چنین موضوعاتی رو دوست دارم .
پاسخ:
سلامت باشید.

من هم قلمم پربارتر و ساده‌تر و دقیق‌تر می‌شود.
جوابتون مجاب کننده است ولی من کمال رو آنی و لحظه ای نمیدونم بنظرم گام ب گام هم میشه ب کمال رسید کمال همون غایتی است ک آروم میشه بهش رسید  و گامهای مهم ملاکه...
تکامل گرایی هم برا من ب مفهوم طی کردن تمام مراحل هست حتی گامهای غیرضروری و مواجه با مینیمم های غیر واجب ..
پاسخ:
کمال‌گراهایی مثل شما مد نظرم هستند؛ نه اون‌هایی که فقط فکر می‌کنند و عمل نمی‌کنند.
دربارهٔ تکامل‌گراها نیز باید قید شما را می‌‌نوشتم.
ب کمال بیشتر از تکامل فکر کردم ...
بنظرم کمالگرا بودن عذابی نداره ولی تکاملگرا چرا  ... چون مطمئنا در تکاملگرایی تناقضات مشهودی میشه پیدا کرد ...

تعاریف من چون با شما متفاوته شاید نظرم زیاد براتون جالب و قابل درک نباشه ..
پاسخ:
فرمایش و نظر شما بسیار متین است.
شاید نارسا نوشتم.
اینکه به کمال بیندیشیم و اصلاً حسش کنیم عیب نیست!
خیلی هم عالیه.
اینکه در لحظه بخواهی به کمال برسی خب نشدنی است.
مثلاً کمال برای من، یادگیری فلان زبان خارجی است. معلوم است که نمی‌توانم در روز اول کلاس در نقش یک استاد ظاهر شوم و بدون اشتباه و زودتر از همه به پرسش‌ها جواب بدهم.
اگر بلد باشم که نیاز به کلاس نیست و اگر بلد نباشم، قرار نیست روز اول همه‌چی‌دان باشم.